miercuri, 24 iunie 2009

TURISM GENEALOGIC - GENEALOGY TOURISM

Turismul genealogic este o forma a turismului cultural, care are ca scop principal vizitarea unor locuri legate de istoricul familiei (arborele genealogic), de stramosi si de evenimente din viata acestora. Este frecvent mai ales în cazul americanilor, canadienilor, australienilor sau neozeelandezilor, iar principalele destinatii urmate de aceştia sunt Marea Britanie si Irlanda.

Scotia ocupă un loc special în cadrul acestei forme de turism, Explorarea trecutului familial se regăseşte aşadar in strategiile de marketing locale, care mizează pe faptul ca, conform unor estimări mai recente, fiecaruia din cei circa 5 milioane de locuitori scoţieni i-ar corespunde inca 5 descendenti care locuiesc in afara Marii Britanii. Inainte de începerea noului mileniu, campania de promovare a Marii Britanii din 1999 a fost centrată pe atragerea descendenţilor emigranţilor şi a foştilor condamnaţi deportaţi, să vină să viziteze meleagurile de unde îşi trag rădăcinile.
Datorită interesului crescut pentru acest subiect, au fost create motoare de cautare specializate pe internet, care merg pana la inregistrarile statistice din 1881, si pe care se poate urmari genealogia familiilor si clanurilor scotiene. In continuare, agentii turistice de profil te ajută să-ti organizezi o calatorie în locurile respective, oferind idei de trasee personalizate, in funcţie pe numele clanurilor şi de cerinţele particulare ale clienţilor: vizitarea unor obiective de pe teritoriul ocupat de familia respectivă, propuneri de itinerarii pe mai multe zile, prezentarea istoricului membrilor familiei, a modelului si a culorilor ţesăturilor/hainelor pe care le purtau etc.

... La o cautare pe net veti descoperi ca inclusiv celebrul brand Mcdonald este numele unui clan ale carui radacini se afla intr-o insula din vestul Scotiei (I. Skye).






...Site-uri similare axate pe turismul genealogic (insa ceva mai putin detaliate) sunt create pentru Irlanda, continand inclusiv motoare de cautare ale numelor dupa pietrele de mormant din cimitire; şi Franta se alătură acetui tip de ofertă turistică, fără a atinge însă succesul Scoţiei şi Irlandei.

*



Genealogy Tourism is the tourism motivated by finding its own’s roots and its family history. It is common especially among residents from USA, Canada, Australia or New Zeeland, who visit Europe (Ireland and Scotland) in order to discover the genealogy of their family.
Scotland has a special place in the genealogy tourism destinations . The exploration of the family's roots is an important part of its marketing strategy. It seems that for each of the 5 million Scottish residents, there is a overseas Scotish descendent
.

marți, 23 iunie 2009

FUNNY TOURIST SIGNS

...Iata cateva semnalizari simpatice din cadrul unor destinatii turistice renumite, menite sa ajute.. (enerveze) in special pe turistii lipsiti de minim 2 simturi: geografic (al orientarii) si al umorului. Sau poate sa raspunda la plangeri de genul celor din postarea anterioara.
.....asa e si o avertizare putin naucitoare din Aberdeenshire, Scotia, si care, in realitate, nu arata directia catre platouri de filmare celebre.. ci doar catre o localitate din zona



......sau una si mai debusolanta, din Pennsylvania, USA






Langa Bristol, un panou avertizeaza turistii ca bufnitele din zona pot genera cucuie sau cel putin fiori reci, noaptea..






.. sau chiar ca e vreun risc de explozie, daca intentionezi sa te urci pe stalp si sa faci dreapta(Hampshire)..







.. ori ca s-ar putea chiar sa devii invizibil (probabil teleportandu-te in stomacul unui leu?!?!?!, fiind vorba de Parcul National Serengeti, in Tanzania )





Un alt indicator iti aminteste ca trebuie sa razi intr-un cimitir (New Brunswik, Canada)
Cine spunea ca in Maramures e singurul Cimitir Vesel ?





... sau, dimpotriva, ca rasul e interzis ( in Pocatello, Idaho)









...ori ca ai interdictie la: a dormi langa fereastra ( curentul..!!), a purta bijuterii grele (un Manele Free Land!), a abandona bagaje (nu se refera la romani, cu siguranta), a lega prietenii cu strainii (?!?!) - Chennai, India



Dintre serviciile turistice marcate prin astfel de panouri merita a fi mentionata o sala de gimnastica pentru turistii care se stiu deja patetici (Cipru)




Sursa imagini:http://www.dailymail.co.uk/travel/article-598952/Weve-seen-signs-.html

joi, 18 iunie 2009

FUNNY TOURISTS COMPLAINTS

In urma unui studiu realizat de Thomas Cook and the Association of British Travel Agents , iata cateva din plangerile oficiale, cel putin ciudate.., formulate de turisti; asta ca sa stiti ce va asteapta, pe voi, cei ce terminati Turismul...(:D). Bucurati-va totusi, caci nu vin de la romani, ci de la britanici, renumiti pentru excentricitati (nu ca romanii ar fi mai putin creativi!).
Plangerile lor sunt :
a) geografice:
- "Ne-a luat 9 ore sa ajungem din Jamaica in Anglia, cand americanilor le ia doar 3 ore sa ajunga acasa" ("It took us nine hours to fly home from to Jamaica to England whereas it only took the Americans three hours to get home")

b) nitzel xenofobe:
- se pare ca sunt prea multi spanioli in Spania

c) ecologiste...:
- cica plaja are prea mult nisip
- ..ori nisipul e pre alb, cand in brosura el apare galben
- "Nimeni nu ne-a spus ca in mare sunt pesti" reclama un cuplu ai carui copii au fost surprinsi si speriati sa vada pesti din apa ?!?!?!
- sau..."Am fost piscat de un tantar. Nimeni nu ne-a anuntat ca pisca"?!?!?

d) putin confuze:
- "The brochure stated: 'No hairdressers at the accommodation'. As we're trainee hairdressers will we be OK staying here?"

e) culinare:
- se serveste prea mult curry in restaurantele indiene ("On my holiday to Goa in India, I was disgusted to find that almost every restaurant served curry. I don't like spicy food at all")
- turisti revoltati ca nu au fost avertizati ca la magazinele din tara de destinatie nu se vand biscuiti de un anumit tip ("I think it should be explained in the brochure that the local store does not sell proper biscuits like custard creams or ginger nuts")

f) feministe:
-
ar trebui interzis topless-ul, pt. ca vacanta unei doamne a fost distrusa de faptul ca toata ziua sotul ei n-a facut decat sa se uite la alte femei

g) ori pur si simplu weird..
- o turista a reclamat anjagatii hotelului in care a stat pt faptul ca a ramas insarcinata: in locul camerei cu doua paturi pe care o rezervase pt. ea si logodnicul ei, primise una cu pat dublu(matrimonial), asa ca, ajunsa acasa, s-a trezit putin insarcinata. Ori This would not have happened if you had put us in the room that we booked










.......Un alt studiu vine sa intareasca stereotipul turistului britanic, ingrozit de mancarurile straine, fapt ce-i determina pe multi dintre ei sa plece la drum cu valizele burdushite de mancare de la mama (lor) de-acasa.








....Here are some very weird tourist complaints registered by Thomas Cook and the Association of British Travel Agents, from the British tourists, reknown for being endearingly eccentric.

- the beaches were too sandy

-..or the sand of the beach is white, while in the tourist brochure it was yellow

- one couple’s children were startled by the fish in the sea:“No one told us there would be fish in the sea

- a very common complaint is about nature: “I was bitten by a mosquito – no one said they could bite.”

- a female traveller blamed her hotel for her pregnancy: "My fiance and I booked a twin-bed room but we were placed in a double-bed room. We now hold you responsible for the fact that I find myself pregnant.This would not have happened if you had put us in the room that we booked."

- "there are too many Spanish people in Spain"

- it is too much curry served in restaurants, in India ("On my holiday to Goa in India , I was disgusted to find that almost every restaurant served curry. I don't like spicy food at all.").

- "I think it should be explained in the brochure that the local store does not sell proper biscuits like custard creams or ginger nuts."

- "Topless sunbathing on the beach should be banned. The holiday was ruined because my husband spent all day looking at other women." (They should come to Romania..)

- "It took us nine hours to fly home from to Jamaica to England whereas it only took the Americans three hours to get home."

- "The brochure stated: 'No hairdressers at the accommodation'. As we're trainee hairdressers will we be OK staying here?"

Another study reinforced the stereotype of the timid British tourist, wary of strange foreign cuisine and terrified of Delhi-belly. It found that one in five Brits stuff their suitcases with baked beans, instant soups and cornflakes so they don’t have to sample even a mouthful of local fare.

O SANDA PENTRU ROMANIA

















......De prin lume adunate si de la buni si vechi prieteni citate:

....."O prietena plecata in SUA a fost in vizita la Cascada Niagara... Acolo pentru a nu- si uda pantofii, i-au fost date niste sandale... La sfarsitul vizitei, o pancarda o anunta ca poate dona acele sandale popoarelor nevoiashe... ...printre care aparea la loc de frunce Romania..

....Concluzia: oricum ar fi, ne putem mandri cu ceva: in sfarsit SUNTEM PRIMII PE O LISTA !!!" ( Vio source)

marți, 16 iunie 2009

EXTREME TOURISM - CAMINITO DEL REY




















La sugestia unui proaspat absolvent de Turism (Lucian R) si spre folosul proaspetilor boboci in Turism, iata o noua destinatie interesanta pentru iubitorii (si mai ales detinatorii) de sangre caliente si de senzatii tari: EL CAMINITO DEL REY.
****Asadar, clientela tinta: turisti alocentrici, alpinisti, high, inconstienti, depresivi, certati cu legea...
Din aceeasi gama cu Huashan Mountain, este vorba de un traseu turistic mai degraba informal (caci, oficial, accesul este interzis din 2000, datorita gradului foarte ridicat de risc, atestat de altfel de decesul unor turisti), dar extrem de spectaculos, fapt pentru care e gasit si intens parcurs de dependentii de adrenalina.

****Localizare:Traseul se afla in defileul El Chorro, din sudul Spaniei, langa Malaga, intr-o zona foarte cunoscuta de practicantii turismului extrem (ai alpinismului, in special): pe aici e accesul catre Makinodromo, un sector foarte renumit pentru climbing.
****Istoric: Traseul El caminito del Rey a fost construit intre 1901-1905 si-si datoreaza numele regelui Alfonso XIII, care l-a inaugurat, odata cu finalizarea barajului construit pe raul Guadalhorce. Cararusha Regelui (cam asa s-ar traduce) urmareste peretele canionului si are cam 1 m latime, mai multe portiuni lipsa (de aici si riscul ridicat de a cadea cam 300 m in gol sau.. in valurile lui Guadalhorce) si peisaje superbe in jur. Era folosit de localnici, in trecut, pentru a se deplasa intre hidrocentralele construite langa doua cascade din apropiere: Chorro si Gaitanejo. Pe viitor, se pare ca autoritatile spaniole tin sa profite mai mult de potentialul acestei zone, amenajand-o si reintroducand-o in circuitul turistic.
****Avantaje: cei care cedeaza nervos la prima intalnire cu Caminito del Rey (din specia celor ce sunt raportati rataciti cu haine si pantofi de firma in Bucegi... sau a celor ce urca Raraul in shlapi si cu combina racnind manele pe umar...) pot fugi repede la Mediterana, s-o faca pe sardina la soare, band o cerveza sau un vin de Malaga.
****P.S.1. Astept sugestii pentru destinatii similare din Romania.
****
P.S.2. Astept prima agentie de turism infiintata de studentii mei, profilata pe o forma de turism de nisha. Vin cu forfecutza la inaugurare...:D
*

duminică, 14 iunie 2009

ROMANIA - THE LAND OF CHOICE

Multdiscutatul si prea putin mediatizatul clip de promovare a Romaniei peste hotare. Ca sa stiti despre ce vorbim.. si vom mai vorbi..



Iar asta e
shlagarul lui Moga, fara furori in dotare, dar de care am auzit si ne-am si saturat deja cu totii:

EXTREME ROMANIA

Romania - the land of choice? Oricat de neimbietor d.p.d.v. turistic e celebrul cantec mogasian, titlul sau se apropie de adevar. Acum nu stiu si cati turisti (afoni?) o sa ne invadeze dupa ascultarea lui...

Si, daca vorbim de logo-uri de succes, de ce nu Romania - tara lui Papura Voda? ca sa promovam Delta Dunarii...

....sau Romania - Tara Nimanui, poate atragem turisti ce stau prea inghesuiti la ei acasa.., sau turisti excentrici si alocentrici, precum cei ce-si cumpara proprietati pe Marte (Romania cu ce-ar fi mai prejos?)
Si mai bine cred insa ca se potriveste Romania - Tara tuturor Posibilitatilor?! cred ca e cel mai onest mod de a promova ale noastre plaiuri mioritice. Ma tem insa ca si Mioritza e un brand de mult perimat, si chiar daca expresia ramane inca foarte poetica, sunt alte animale care ar putea avea mai mult succes azi, printre care maidanezul romanesc, cainii cu covrigi in coada, pisica care priveste in calendar, vitelul de la Poarta Noua, capra vecinului si, nu in ultimul rand, o multime de specii de ursi:

- ursul maidanez,


- ursul pacalit de vulpe (specie relicta)


- ursul dansator (concurentul caprei de Craciun)


- ursul cershetor.. de junk food



... ursul care s-a mutat la vila ..etc


- ursul abuzat in scop turistic (sta la pozat) si ursul depresiv (captiv sau pensionar de circ), cazuri sociale grave, soldate cu infiintarea in Romania, a celei mai mari rezervatii de ursi din Europa: rezervatia LibEARTY din Zarnesti, intinsa pe 70 ha si mediatizata de Animal Planet si National Geographic.

Partea foarte interesanta e faptul ca ultimele specii trebuie tratate deja ca obiective turistice, atat pentru turismul stiintific (vezi interesul posturilor TV de profil) cat si pentru o forma noua (bearitica) de turism romanesc. Pentru turistii dependenti de adrenalina, varianta mai ieftina la aruncatul in cap (Bungee jumping) este aruncatul in bratele Ursului Brun (Bear Jumping), sport la indemana oricui, imediat ce faci coltul unei strazi din Brasov, Sinaia, Predeal si alte viitoare localitati unde autoritatile vigilente si cu fler turistic debarcheaza aceste minunate exemplare ale faunei locale (ultima data se pare ca i-au napadit de bucurie pe niste bieti vranceni si mai ales pe oile lor...).
Asa se face ca, in Romania, Tara tuturor Posibilitatilor, puteti face extreme (wild) tourism in mijlocul orasului, sau varianta mai light a acestuia - Bear Watching/Feeding/Meeting... fara a cheltui prea multi bani sau timp de deplasare. Resurse turistice avem suficiente in acest sens (in Romania cica ar fi cam jumatate din exemplarele de ursi ale Europei). Mai mult, succesul acestei retete este asigurat, dovada fiind interesul in randul turistilor si reporterilor straini, veniti special sa practice aceasta noua forma de turism urban din Romania.
Iar ca pachet turistic complet axat pe acest tip de obiectiv, propun:
- updatarea povestii Fratilor Grimm - si lansarea unei legende nationale, construite in jurul intalnirii dintre Ileana Cosanzeana Udrea (Scufitza Rosie) si Ursul Brun Carpatin (a propos, rolul Ilenei tocmai fu jucat ieri noapte de doi tineri aventurieri in Bucegi..)

- si, bineinteles, nelipsita alternativa la cantecul Romania - the Land of Choice:

sâmbătă, 13 iunie 2009

PERLE GEOGRAFICE SI NOI FORME DE TURISM

Pana la a descoperi si reinventa lumea din jurul sau, un geograf care se respecta trebuie sa vorbeasca corect (sau macar sa incerce..). Ori, cum azi ne invadeaza auzul si vietile doar stupizenii din manele, telenovele si talk show- uri cu invitati care mai de care mai agramati, e din ce in ce mai greu sa deosebesti agricultura de subzistenta de cea de subsidenta, vanatul de vanatorie, Terra de Pamant si must have-urile gramaticale de must not-uri.
Greselile sunt ridicate la rang de norma, asa cum cu siguranta vor ajunge sa creasca si plantatii de cauciuc in Siberia, dupa cum spunea un distins viitor si clarvazator absolvent de facultate, vom scurta cuvintele prea complicate (resursele ihtiofaunistice devenind doar ihtice), vor aparea noi forme de turism, mai usor de pronuntat (rifting in loc de rafting), mai poetice chiar(imbaierea turistului in cadrul unui lac, plimbari pe dealurile verzi
), insa nu stiu daca si la fel de simplu sau interesant de practicat.....:
- tehnici de supravietuire in cadrul unei gospodarii care se ocupa cu cresterea oualelor (o viitoare forma de turism extrem, oualelor banuind ca sunt un fel de Bau Bau modern, de care noi astia mai varstnici nu am mai auzit..); aceleasi oualelor fac parte si dintr-un festival la care se pare ca cel putin o persoana a participat pana acum - Festivalul Oualelor Incondeiate

- innoptarea in padure (asta e fezabila) si culesul de urzici pentru hrana pasarilor (saracele!! probabil tine de o cura speciala..),

- implicarea turistului in procesul de obtinere a laptelui (...?! no comment!),

- turisti dormind in camere amenajate in fan (tine probabil de un nou tip de Feng de 3xShui),

- asteptarea actiunilor benefice ale unui guvern majoritar de stanga si de dreapta (asta se intampla deja),

- un agroturism care sa faca economie la toate resursele - de aer, apa, sol si energie (de aceea si vorbeam mai sus de studenti purtand ochelari cu dioptrii din viitor),

- participarea la taierea fanului (cositul fiind deja perimat ..)

- participarea la culesul mierii de albine in zone in care se practica piscicultura (se pare ca, dupa plopul furnizor de pere, s-a descoperit deja si pestele producator de miere)

- vizitarea marilor plantatii de plante (?!).

Ne asteptam chiar sa auzim pe viitor voci venind din nucleul pamantului, caci se pare ca stratele pamantului au un cuvant greu de spus in dezvoltarea turismului rural, si sa vizitam sate formate maxim dintr-o gospodarie, cu caracter dispers (oare de unde iti iei cana de cafea dimineata si Piramidonul?). Tot agroturismul se pare ca va evolua spre a fi exact viata pe care o traieste un taran cu gospodarie, curte si pamant in jurul curtii (the Romanian Dream ..).

Si acum, o scurta lectie de gramatica:
Corect: Festival, pl. festivaluri; Gresit: Festival, pl. festivale
C: Ingrediente (pl. lui ingredient) ; G: Ingredienţi
C: Serviciu; G: Servici
C: Mi-ar plăcea; G:Mi-ar place
C: Preţ mare; G: Pret scump
C: Risti sa pierzi; G: te risti sa pierzi?



miercuri, 10 iunie 2009

RESTANTE LOCALIZAREA INDUSTRIILOR

Vezi restantele pe pagina urmatoare (ultimul fisier - restindiun09)
http://sites.google.com/site/geografieturism/
Pentru rezolvarea nelamuririlor in legatura cu notele: joi, orele 10.30-11.30, la birou. Dupa acest interval notele sunt trecute in catalog, reclamatiile ulterioare fiind inutile.

NOTE RESTANTE SERVICII SI RURALA

Cautati-va notele la restante cu click pe urmatorul link https://sites.google.com/site/geografieturism/
Sunt notele finale, care vor aparea in catalog!!!

miercuri, 3 iunie 2009

NOTE GEOGRAFIA SERVICIILOR SI LOCALIZAREA ACTIVITATILOR INDUSTRIALE

Pe acest site veti gasi notele finale de la examenele de Localizarea activitatilor industriale si Geografia serviciilor......https://sites.google.com/site/geografieturism/ documentele sunt in format .pdf si sunt localizate in josul paginii...
Aceleasi documente cu notele de la examene le gasiti afisate si la facultate (la avizier sau pe usa de la birou)....