sâmbătă, 23 mai 2009

GHETTO TOURISM

Michael Stephens a fost cel care a lansat conceptul de Ghetto Tourism, în 2005, în revista PopMatters, incluzând în aceasta nouă formă de explorare urbană toate tipurile de distracţie/recreere - rap, jocuri video, filme, TV, care oferă consumatorilor posibilitatea de a călători în interiorul oraşului fără a ieşi din locuinţă.
Azi Ghetto Tourism se referă la vizitarea unor spaţii periferice (din punct de vedere socio-spaţial), mult timp demonizate de presă şi evitate de populaţia cu un nivel de trai mai ridicat. După jurnalişti şi cercetători, acestea reuşesc însă să atragă în ultimii ani din ce în ce mai mulţi turişti curioşi şi temerari. Dincolo de curiozitate însă, gustul pentru pericol şi aventură pare a fi ingredientul principal al unei astfel de călătorii. Ori acest lucru nu e puţin important, având în vedere tendinţele actuale de pe piaţa turistică globală, respectiv creşterea puternică a cererii pentru călătoriile ce includ aşa- zisul “safe-danger” sau “controlled-edge”.
Popularitatea acestui nou tip de călătorii este în mare măsură rezultatul unei intense mediatizări, prin diverse forme: filme, documentare, muzică, numele şi opera unor artişti cunoscuţi fiind legate de cartierele respective. Aşa se face că în anii '80, New Yorkul reuşea deja să atragă numeroşi turişti străini, făcând din Harlem o destinaţie foarte cunoscută. În 2002, după filmul care-i poarta numele, Philadelphia oferea turiştilor tururi ale cartierelor periferice, aflate într-o stare avansată de degradare. Anumite zone din Detroit, unde se află şi celebra 8 Miles Road, au devenit celebre odată cu lansarea filmului lui Eminem - 8 Miles. Şi, nu în ultimul rând, orice discuţie despre ghettouri ar trebui să includă favelas-urile din Brazilia şi ele popularizate recent prin videoclipuri (M. Jackson, They don't care about us) sau filme (Oraşul Zeilor, în 2002, pe care vi-l recomand!!), mult mai accesibile publicului larg decât documentarele specializate .
Graffiti Travel este o variantă a turismului în ghettourile urbane, în carea vizitatorii merg pe urmele unor artişti celebri, atraşi de diverse forme de manifestare a artei urbane. Aceasta din urmă a devenit azi una din noile oferte turistice ale marilor oraşe, ca alternativă la vizitarea muzeelor, parcurilor, şi a altor itinerarii "standardizate": Bristol, de exemplu (în Stokes Croft); Berlinul, considerat de mulţi cel mai important pol al autorilor de graffiti (se pare că ar fi între 60- 70 găşti active locale în branşă, la care se adaugă în fiecare an mult mai mulţi artişti part-time sau vizitatori care consideră oraşul o rampă de lansdare); Roma; Londra, Bristol sau Brighton sunt faimose deja prin operele lui Banksy, incluse deja în circuite turistice locale, care oferă o viziune diferită şi sarcastică asupra oraşelor (lucrările artistului sunt cartate şi prezentate şi într-o carte publicată recent de Martin Bull).

Banksy graffiti:









Tourist Information Point

Source:http://jeslyncollective.com/unseeninfinity/?p=119

















Ori, în acest nou context, ce au de oferit Iaşul şi alte oraşe româneşti? Păi arta urbană încă e într-un stadiu incipient ...şi încă percepută negativ. Dar ar putea reprezenta o şansă, poate, pe viitor, pentru oraşele întunecate de blocuri şi haine cenuşii, apoi împestriţate de viziuni urbanistice haotice ...
Localizarea stencils-urilor şi graffiti-urilor poate constitui o alternativă la itinerariile turistice anoste, tipizate:

A copy (?) after Banksy's Molotov Flower Bomber, IASI, Cladirea Romtelecom, Râpa Galbenă.




















Stencil inspired by
Icar (Matisse) and Hands, blocuri Romtelecom























Fluturi, Şos. Ştefan cel Mare, lângă Junimea















Reabilitare urbană - Blocuri Tătăraşi


Michael Stephens
lanced the Ghetto Tourism concept in 2005, in the PopMatters journal. According to him, ghetto tourism includes all forms of entertainment — "gangsta rap," video games, movies, TV, and other forms that allow consumers to traffic in the inner city without leaving home.
From demonized, avoided places, the ghettos and favelas, and all the poorest world neighborhoods are now becoming more and more attractive for curious and daring tourists. Beyond curiosity, the sense of danger is the main ingredient for this kind of travel. Or, the “safe-danger” or “controlled-edge” travel seems to be the new hot point of the tourism trend.
This new form of urban exploration is the result of the media promotion (even if mostly very negative) through movies, documentaries, music, and by famous artists. The New York neighborhoods began to attract international tourists in the '80s, making Harlem a popular destination. By 2002, Philadephia began offering tours of blighted inner-city neighborhoods. Certain parts of Detroit, including the 8 Mile Road is related to the 8 Mile movie starring Eminem.
The graffiti travel is another form of ghetto tourism - the visitors search for the landmarks of famous urban artists. A lot of cities are offering now new tourism destinations including all kind of street-art: Bristol (the Stokes Croft), Berlin (considered by many to be Europe’s ground zero for graffiti - it seems that there are between 60 and 70 highly active and organized homegrown ''crews'' operating here, and many more part-timers and visiting sprayers who see the city as the place to make a name for themselves), Rome; London, Bristol, Brighton are famous for the Banksy tours, offering a new, special view of these cities (the graffiti locations are mapped and compiled in the book of Martin Bull).
What about Iasi and other Romanian cities? What do they have to offer to this kind of tourists? We can build a map of the most important places to see in IASI....

Un comentariu:

Anonim spunea...

Ce post m'a beaucoup aide dans mon positionnement. Merci pour ces informations